Hopp til hovedinnhold
Bibelen fra et menneskelig perspektiv

(Ikke glem oss! Skriv ned adressen til bibelrefleksjoner.no.)

Salme 45 er en kjærlighets- og brudesalme for kong Salomo. Det er også en profeti om den kommende Messias.

Sal 45:1-6
Til sangmesteren. Etter Liljer*. Av Korahs barn. En læresalme. En sang om kjærlighet. 2 Mitt hjerte strømmer over av vakre ord. Jeg sier: Min sang er om en konge. Min tunge er en hurtigskrivers griffel. 3 Du er den fagreste av alle menneskenes barn, nåde er utgytt på dine lepper. Derfor har Gud velsignet deg for evig. 4 Spenn sverdet om livet, du mektige, med din høyhet og din herlighet! 5 Dra seierrik fram i din herlighet, for sannhets skyld og for rettferdig mildhet! Din høyre hånd skal lære deg fryktinngytende storverk. 6 Dine piler er skarpe - folkene faller under deg - de trenger inn i hjertetkongens fiender.

Et tegn på at denne kjærlighetssalmen om kong Salomo også er en profeti på Jesus er frasen "nåde er utgytt på dine lepper" en henvisning til Jesus som vi finner igjen i innledningen til Johannes evangelium.

Joh 1:17
For loven ble gitt ved Moses, nåden og sannheten kom ved Jesus Kristus.

Og akkurat som Salomo arvet tronen fra David, skulle den kommende Messias vise seg å gjøre det samme.

Luk 1:31-33
Se, du skal bli med barn og føde en sønn, og du skal gi ham navnet Jesus. 32 Han skal være stor og kalles Den Høyestes Sønn. Gud Herren skal gi ham hans far Davids trone, 33 og han skal være konge over Jakobs hus til evig tid, og det skal ikke være ende på hans kongedømme.

Dette snakker om Jesus, men snakker salme 45 også om Salomo? Ja, i 1. Krønikebok sier Gud følgende om Salomo.

1Krøn 17:12-13
Han skal bygge et hus for meg, og jeg vil trygge hans trone til evig tid. 13 Jeg vil være hans far, og han skal være min sønn. Jeg vil ikke la min miskunn vike fra ham, slik som jeg lot den vike fra ham som var før deg.

Så når denne salmen i utgangspunktet snakker om kong Salomo, kan den samtidig snakke om den kommende kongen Jesus. Begge omtales i salme 45 som konger, og begge var nådefulle.

Salme 45 fortsetter slik:

Psalm 45:6 (NRSV), Sal 45:7
Your throne, O God, endures forever and ever. Your royal scepter is a scepter of equity;

Din trone, Gud, står fast for evig og alltid, rettvishets kongestav er ditt rikes kongestav.

Ser man på det man tror er de tidligste originalmanuskriptene kan imidlertid dette verset oversettes slik:

Forklaring fra Examining the Trinity
Your throne is a throne of God, it endures forever and ever. Your royal scepter is a scepter of equity;
(The New Oxford Annotated Bible)

Din trone er en Guds trone, den står fast for evig og alltid, rettvishets kongestav er ditt rikes kongestav.

Her sies det at kongetronen til Salomo er Guds trone. Når denne salmen leses som et profeti, er kongetronen til Jesus også Guds trone. Kan dette stemme? Ser vi i 1. Krønikerbok ser vi at både kong David og kong Salomo satt på Herrens (Jahves) trone. Kongens trone omtales altså her som Guds trone.

1Krøn 29:23
Salomo satt på Herrens trone som konge etter sin far David. Han hadde lykken med seg, og hele Israel viste ham lydighet.

Som vi så i Lukas 1:32 ble det lovt at Gud skulle gi Jesus Davids kongetrone. Salme 45 handler altså både om kong Salomo, og Jesus som konge over Jakobs hus. Når vi vet dette kan vi se på neste vers.

Sal 45:8
Du elsker rettferd og hater ondskap, derfor, Gud, har din Gud salvet deg med gledens olje fremfor dine medbrødre.

Her omtales både kong Salomo og Jesus som Gud. En forklaring på dette er at Guds ord kom til dem begge. Jesus selv forklarer dette i Johannes evangelium.

Joh 10:34-35
Jesus svarte dem: Står det ikke skrevet i deres lov: Jeg har sagt: Dere er guder? 35 Når loven har kalt dem som Guds ord kom til, for guder - og Skriften kan ikke gjøres ugyldig - [...]

I 1. Kongebok 6 ser vi nettopp dette, at Guds ord (Jahves ord) kommer til Salomo:

1Kong 6:11
Da kom Herrens ord til Salomo, og det lød slik: [...]

Jesus omtales altså her som Gud på lik linje med Salomo, i kraft at at Guds ord er kommet til dem begge. Salmen Jesus refererer til, og som Jesus sier vi ikke kan ignorere, sier følgende:

Sal 82:6
Jeg har sagt: Dere er guder, dere er alle Den Høyestes sønner.

De som Guds ord kommer til og som kan kalles guder, kan også kalles Guds sønner. Til tross for dette hevder ikke Jesus han er Gud, selv om han antyder at han er guddommelig.

Johannes evangelium fortsetter slik:

Joh 10:36
[...] hvordan kan dere da si til ham som Faderen har helliget og sendt til verden: Du spotter Gud! - fordi jeg har sagt: Jeg er Guds Sønn?

Jesus sier, til tross for at han i loven kalles en gud, ikke han er Gud men Guds Sønn. Selv om Jesus unngår å blir kalt Gud, nekter han ikke for at han er Messias. Jesus bringer dette på bane i Matteus 22.

Matteus 22:42-45
Hva mener dere om Messias? Hvem er han sønn av? De sier til ham: Av David. 43 Han sier til dem: Hvordan kan da David i Ånden kalle ham Herre? Han sier jo: 44 Herren sa til min Herre: Sett deg ved min høyre hånd, til jeg får lagt dine fiender til skammel for dine føtter! 45 Når nå David kaller ham Herre, hvordan kan han da være hans sønn?

Hva betyr "Herre" i dette tilfellet? Jesus refererer til salme 110 der det står følgende:

Sal 110:1
Av David. En salme. Herren sa til min Herre: Sett deg ved min høyre hånd, til jeg får lagt dine fiender til skammel for dine føtter!

Her omtales Gud som Herre med ordet Javhe og Jesus som Herre med ordet for Mester (adon). Igjen unngår Jesus å bruke ordet "gud" eller "Javhe" om seg selv. Ordet Herre/Mester er uproblematisk å bruke om Jesus siden Gud har gitt Jesus all makt over vår verden.

Matt 28:18
Og Jesus trådte fram, talte til dem og sa: Meg er gitt all makt i himmel og på jord!

Paulus diskuterer også hva som menes med ordene "gud" og "herre" i 1. Korinterbrev. Her understreker han at det bare er én Gud, kalt Faderen; og at Jesus ikke er Gud men Herre.

1Kor 8:5-6
For om det er såkalte guder, enten det nå er i himmelen eller på jorden - slik sett er det jo mange guder og mange herrer - 6 så er det for oss bare én Gud, Faderen. Av ham er alle ting, og vi er til for ham. Og det er bare én Herre, Jesus Kristus. Ved ham er alle ting, og vi er til ved ham.

Jesus kan altså omtales som konge, gud i form av at Guds ord kom til han, Guds sønn, Herre/Mester; men også som frelser slik engelen kaller Jesus når han blir født.

Luk 2:11
I dag er det født dere en frelser, som er Messias, Herren - i Davids by.

Se også: Ordet, Sønnen, Treenighet.

Kilde: Forklaring fra Examining the Trinity.